sobota, 22 października 2016

Monastyczne zwyczaje żywieniowe


Najważniejszy był obiad. Kolejka mnichów i mniszek w uroczystych szatach zmierzała do refektarza. W użytku było pięć miseczek i przyborów. Posiłek zaczyna się od ziarna (ryż i proso).
Qi, leki, ziarna, owoce, warzywa
Jedzenie nie powinno być gorące ani zimne, nie pikantne, nie mdłe, bez substancji szkodliwych. Panowała harmonia.
Tao dieta
Zimą jeść pokarmy rozgrzewające, latem - chłodzące. Dostosowanie do pór roku. Lokalne płody. Zgodnie z konstelacjami gwiazd. Doprawiano ziołami i minerałami. Surowe warzywa, owoce i orzechy z dodatkiem ziół i pokarmów płynnych.
Umiar
Umiar w jedzeniu, czyli nie najadać się do syta. Równowaga we wszystkim: jedzeniu, piciu, zbytkach, mowie i śmiechu, ciężkich ubraniach i kołdrach, pogoni za sukcesem i nadmiernych ambicjach.

Sześć szkól filozoficznych starożytnych Chin
Moiści - nazwa wywodzi się od Mistrza Mo; głosili powszechną miłość i dobroć w stosunku do wszystkich
Logicy - zło dałoby się wyplenić, gdyby poprawiono język

Powyższe nie wywarły wpływu.

Legizm - głosił go filozof Xunzi; natura ludzka jest zła, każdy żuje dla siebie. Stosują rygorystyczne zasady i egzekwują dotkliwymi karami. Byli doradcami Pierwszego Cesarza Chin z dynastii Qin (stąd nazwa Chiny). Twórcy kodyfikacji prawa chińskiego.
Konfucjonizm - pięć cnót:
  • humanitarność 
  • prawość
  • rytuał/ etykieta
  • mądrość
  • wierność
Nacisk na wartości rodzinne i wierność władcy, harmonia w polityce.
Konfucjusz twierdził, że ludzie mogą postępować dobrze lub źle i powinni się uczyć właściwego postępowania. Życzliwość i troska, posłuszeństwo dla starszych, wyższych rangą. Wzajemne relacje powinny być wspaniałomyślne. Społeczna odpowiedzialność. Opieka nad przodkami. Nauka nie jest ciężarem, lecz przyjemnością, przygodą, która uświadamia nam własną naturę i społeczne niuanse.


Tao
(dao) siła kosmiczna, która tworzy wszechświat, podtrzymuje kulturę, państwo, chroni dobrych, karze niegodziwych. Tao = droga, naturalna droga rozwoju, funkcjonowania natury: wzrost i śmierć. To natura i jej esencja, wewnętrzna jakość, rządzi się prawami natury i samo jest tymi prawami. Ruchy yin i yang.
Tao = dobro
Należy sobie uświadomić własną naturę i pozycję w świecie; robić to, co potrafi się najlepiej, wykorzystując w pełni własne możliwości.
Taoiści uważali, że dobro jest przyrodzone ludziom; zapominać o tym, co się wie; niewiedza dla osiągnięcia bardziej naturalnego stanu umysłu.
W taoizmie ciało jest czymś konkretnym, widzialnym i indywidualnym, złożonym z Qi (wszechprzenikająca kosmiczna energia, siła wszechświata). To Qi to powietrze, dym, chmury, mgła, aromat, eter, zmysł intuicji, przeczucie, duchy. Można je klasyfikować, mierzyć poprzez temperaturę, gęstość, prędkość przepływu, oddziaływanie na człowieka. Qi to także budulec wszystkiego. Życie to gromadzenie qi, a śmierć to jego rozproszenie. Celem tao jest kontrolowanie i kierowanie krążeniem qi w ciele.
Jin i Jang
Równowaga, wzajemne uwarunkowanie, płynne następstwo. Żadne nie jest lepsze, silniejsze, jedno nie może istnieć bez drugiego. To nie przeciwieństwo tylko dopełnienia fazy rytmu Qi.
Pięć faz przemiany/ sił sprawczych / pięć elementów
młode yang - drzewo
stare yang - ogień
yin-yang - ziemia
młode yin - metal
stare yin - woda

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz